WEKO3
アイテム
<共同研究>専門職の学習共同体(PLC)の構成要因に関する検討
https://doi.org/10.15083/00074069
https://doi.org/10.15083/000740694f10c979-5671-4818-ad51-e6f8fb874acd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-12-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | <共同研究>専門職の学習共同体(PLC)の構成要因に関する検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00074069 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | <collaborative Research>An examination regarding the construct of PLC (Professional Learning Community) | |||||
著者 |
福畠, 真治
× 福畠, 真治× 佐々木, 織恵× 大庭, 梓× 栗田, 晃宏 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 145448 | |||||
姓名 | FUKUHATA, Shinji | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 145449 | |||||
姓名 | SASAKI, Orie | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 145450 | |||||
姓名 | OHBA, Azusa | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 145451 | |||||
姓名 | KURITA, Akihiro | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 静岡県立富士高等学校 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, we examine several definitions and elements of PLC (Professional Learning Community) which are considered to solve problems in Japanese schools. Then we refine this concept considering unique features of Japanese school education. In conclusion, Japanese PLC index was created which included the following five categories: (1) principals’ supportive and facilitative leadership, (2) faculty members’ collaboration, (3) status of support both inside and outside of school, (4) shared goals, (5) relationship of mutual trust in school. This paper reviews PLC research done overseas and shows an accumulation of both quantitative and qualitative data. While foreign researchers are making progress in the study of PLC, the development in Japan is still insufficient. Therefore the next step is to use the index created here with qualitative data in Japan in order to further PLC development. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢 = The Journal of Educational Administration Graduate School of Education, The University of Tokyo 巻 37, p. 109-132, 発行日 2017-10-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421980 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1220520X | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科学校開発政策コース | |||||
出版者別名 | ||||||
Department of School Improvement and Education Policy Studies, Graduate School of Education The University of Tokyo |