ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 3
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 51 学校教育高度化・効果検証センター
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 3

A Research on Readable Japanese Typography for Dyslexic Children and Students: Creating Japanese Typefaces for Dyslexic Readers

http://hdl.handle.net/2261/00076266
http://hdl.handle.net/2261/00076266
7e541990-856b-4fc8-991d-1e771f23b89e
名前 / ファイル ライセンス アクション
CASEER00302.pdf CASEER00302.pdf (2.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-20
タイトル
タイトル A Research on Readable Japanese Typography for Dyslexic Children and Students: Creating Japanese Typefaces for Dyslexic Readers
言語
言語 eng
キーワード
主題Scheme Other
主題 developmental dyslexia
キーワード
主題Scheme Other
主題 Latin typefaces
キーワード
主題Scheme Other
主題 Japanese typefaces
キーワード
主題Scheme Other
主題 readability
キーワード
主題Scheme Other
主題 legibility
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 Yamada, Shohei

× Yamada, Shohei

WEKO 155389

Yamada, Shohei

Search repository
Zhu, Xinru

× Zhu, Xinru

WEKO 155390

Zhu, Xinru

Search repository
著者所属
著者所属 The University of Tokyo
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 A line of evidence shows that 3–5% of the population in Japan have developmental dyslexia. Hence, providing them with assistive environment is essential. While it is supported by previous studies that typefaces have impacts on dyslexic readers, Japanese typefaces for dyslexic readers have not been created because (1) the characteristics of typefaces specially designed for dyslexic readers have not been clarified, (2) Japanese typefaces contain a large number of complicated characters which makes them more difficult to create, and (3) it is not easy to create a typeface that fits everyone with dyslexia due to the wide variation of symptoms.
Against this backdrop, the present study aims to develop (i) Japanese typefaces for dyslexic readers and (ii) a typeface customization system for dyslexic readers.
In this paper, we proposed the framework of the research and we conducted three studies which make up a part of the research.
In Study 1, we extracted the characteristics of Latin typefaces for dyslexic readers by both objectively and subjectively comparing the elements of dyslexia typefaces to those of standard typefaces.
In Study 2, we defined the desiderata for Japanese typefaces for dyslexic readers by mapping the characteristics extracted in Study 1 to Japanese typefaces. Previous research reporting the similarity of the character recognition process across the languages and the similar visual symptoms of dyslexia in English and Japanese provides basis for the mapping.
In Study 3, we create two prototypes of Japanese typefaces for dyslexic readers—LiS Font walnut and LiS Font cashew—by applying the desiderata defined in Study 2 both programmatically and manually to an open source font Source Han Sans. We also propose methods for the preliminary evaluation of the prototypes based on previous studies.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2016年度若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー(学校教育高度化・効果検証センターHPに公開のものを再掲)
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要

巻 3, p. 50-70, 発行日 2018-03-31
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 16:11:59.756110
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3