WEKO3
アイテム
東京保育問題研究会における「伝えあい保育」の成立と展開 : 乾孝の「伝えあいの心理学」との関係に着目して
https://doi.org/10.15083/00076421
https://doi.org/10.15083/0007642120d0a640-7616-4507-b99f-ca72c270bc20
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_57_21.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-12-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 東京保育問題研究会における「伝えあい保育」の成立と展開 : 乾孝の「伝えあいの心理学」との関係に着目して | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00076421 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Development of the Theory of ECEC as Dialogue at Society for Research on the Problems of ECEC in Tokyo : Focusing on Dialogical Psychology of Takashi Inui | |||||
著者 |
浅井, 幸子
× 浅井, 幸子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152794 | |||||
姓名 | ASAI, Sachiko | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科教職開発コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, I inquire the development of the ECEC as Dialogue theory at the Society for Research on the Problems of ECEC in Tokyo from the 1950’s to the 1970’s, focusing on Dialogical Psychology of Takashi Inui. First, the most important aspect of the ECEC as Dialogue theory was its conception of the ECEC based on Dialogical Psychology, a social constructionist learning theory. Second, the history of life composition education in the ECEC as Dialogue theory enables us to trace the genealogy of dialogical composition through the development of life composition education after the World WarⅡ. Third, Inui's articulation of the Dialogical Psychology was the pioneering establishment of Social constructionist learning theory in Japan. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 57, p. 241-259, 発行日 2018-03-29 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |