WEKO3
アイテム
政治転換期中国におけるインディペンデントキュレーターの実践
https://doi.org/10.15083/00076848
https://doi.org/10.15083/00076848ea5732a8-1801-423b-812f-dc792b6525b4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
96_7.pdf (990.3 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 政治転換期中国におけるインディペンデントキュレーターの実践 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アートワールド | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 芸術社会学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中国現代美術 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 卓越化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | キュレーター | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Art Worlds | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Sociology of Art | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Chinese Contemporary Art | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Distinction | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Curator | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00076848 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Social Practices of Independent Chinese Curators in the Post-Mao Era | |||||
著者 |
陳, 海茵
× 陳, 海茵 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 162525 | |||||
姓名 | Chen, Haiyin | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院学際情報学府 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper aims to consider the conventions and constraints among the independent curator’s working strategies in post-Mao China, by using the theoretical frame of“ Art Worlds” by H. Becker and“ distinction” by P. Bourdieu. In 1980s China, it was necessary to be permitted by a public organization to use exhibition facilities. The examination condition was severe on modern Western art, which made recommendations by editors and the critics vital to held legitimate exhibition. Young critics made an effort to promote new trends in party’s official magazines, which enabled them to get influential positions in "Art Worlds" in China where Deng Xiao-Ping’s new market policy has just enacted. The magazine editors and the critics got curatorship during the first exhibition about China’s Avant-garde art in 1989, and they also made their unique evaluating strategies in order to create symbolic value against mainstream party-led art world. They set argument focusing on“ date” of the exhibition so that they could avoid troubles about political issues. Besides, they recognized the role of the curator in two different types; an employee on site or an academic researcher, which influenced diversification of curatorship after the 1990s. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 査読研究論文 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Refereed Papers | |||||
書誌情報 |
情報学研究 : 学環 : 東京大学大学院情報学環紀要 巻 96, p. 91-105, 発行日 2019-03-29 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1880697X | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21878056 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12032633 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院情報学環 |