WEKO3
アイテム
変動社会における教員文化 : 教師の責任・アイデンティティ・協働の変遷から探る今日的課題
https://doi.org/10.15083/00079200
https://doi.org/10.15083/000792007cee40ae-8957-4211-be4c-cf454078f244
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_59_22.pdf (440.8 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-05-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 変動社会における教員文化 : 教師の責任・アイデンティティ・協働の変遷から探る今日的課題 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00079200 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Teacher culture in a changing society Current issues explored from the transition of collaboration, teacher responsibilities, and identity | |||||
著者 |
小田, 郁予
× 小田, 郁予 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 161305 | |||||
姓名 | ODA, Ikuyo | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科教職開発コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper reviews the teacher culture that teachers have shared and constructed daily knowledge of practice. This paper especially focuses on the conflicts and difficulties of the teachers, and how they manage those conflicts and share the knowledge of practice and constructed teacher culture. In order to draw the whole picture of the teacher culture, this paper is divided into two parts. In the first half, this paper explains the difficulties and conflicts peculiar to the teaching profession. In the second half, this paper focuses on the teacher culture as a “corruption avoidance device,” preventing school culture from deteriorating due to difficulties, and reviewed the researches focusing on teachers’ identity and responsibility. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 59, p. 231-239, 発行日 2020-03-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | Graduate School of Education, The University of Tokyo |