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  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 59
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 59

ハラスメントに変貌する「善意」 : 教育現象における贈与と暴力の社会哲学的理解に向けて

https://doi.org/10.15083/00079225
https://doi.org/10.15083/00079225
671ff27e-6c28-47e1-8e48-40f7305fb1d7
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_59_47.pdf edu_59_47.pdf (445.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-05-11
タイトル
タイトル ハラスメントに変貌する「善意」 : 教育現象における贈与と暴力の社会哲学的理解に向けて
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00079225
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Goodwill transfigures harassment : A prolegomena for socio-philosophical exploration on the gift and the violence in education
著者 石川, 洋行

× 石川, 洋行

WEKO 161386

石川, 洋行

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著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 161387
姓名 ISHIKAWA, Hiroyuki
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科基礎教育学コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper pursues socio-philosophical approach for violence around education such as school bullying, child abuse and campus harassment. In the mainstream of French sociology, social violence tends to be connected directly with “the sacred” and its effect like Durkheim and former Mauss. But after the death of Durkheim, Mauss suggested the ambivalence of gift between goodwill and poison on the “totality” of primitive society, which lead to theoretical roads both total symbolic interactionism and general structuralism. Lévi-Strauss resolved it into monolithic general exchange, on the other hand Baudrillard and Clastre described primitive society in the aspect of genetics of elemental power and violence with some examples of counter-violence. Their perspectives regard the gift and its violence as the result of fundamental human interaction, which are brought about our feeling of indebtedness based on social desire for admission.
Then, how can we justify any violence against the power? Derrida answered this question reading Benjamin’s criticism deconstructively, expressing Benjamin’s mythic violence as “violence against violence.” From the empirical point of view, we find mythic violence means the self-sacrifice of “accusation” against compulsory violence. That counter-violence has ontological foundation in materiality of the language, therefore we can avoid structural ignorance on the worst violence of silence.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 59, p. 541-551, 発行日 2020-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
Graduate School of Education, The University of Tokyo
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Ver.1 2021-03-01 10:45:15.172800
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