ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢
  4. 39
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 20 学校教育高度化専攻
  3. 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢
  4. 39

「アカウンタビリティ」はどのように用いられてきたか : 会計学、経済学、経営学、政治学、行政学及び教育行政・学校経営研究にわたる検討

https://doi.org/10.15083/00078973
https://doi.org/10.15083/00078973
689b73b9-6585-4240-82a6-264b76ec716e
名前 / ファイル ライセンス アクション
eac039002.pdf eac039002.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-01-31
タイトル
タイトル 「アカウンタビリティ」はどのように用いられてきたか : 会計学、経済学、経営学、政治学、行政学及び教育行政・学校経営研究にわたる検討
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00078973
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル How Has ‘Accountability’ Been Used? : A Study on the Usages in Accounting, Economics, Business Administration, Politics, Public Administration, Educational Administration and School Management
著者 橘, 孝昌

× 橘, 孝昌

WEKO 159847

橘, 孝昌

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 159848
姓名 TACHIBANA, Takamasa
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The usage of the term ‘accountability’ today is widely different from field to field, as each of the fields concerned - accounting, economics, business administration, politics, public administration, educational administration and school management - only has its own definition of this term, and the researchers in these fields have ever tried to reach almost no consensus on the essence of this concept, although this lack of effort has disabled us even from discussing ‘accountability’. Thus, this article categorizes those usages and characterizes each of them focusing on the following two points; (1) the constituents of the definitions, such as ‘responsiveness’, ‘answerability’ and ‘sanction’; (2) the relationships among ‘principals’, ‘agents’ and for what the actors are accountable, in terms of principal-agent theory. In the end, this article shows two suggestions - (a) the degree of uncertainty of the ‘principal’ - who is assumed to be ‘the principal’? - may differentiate the usage in politics, public administration, educational administration and school management from that in accounting, economics and business administration, (b) the degree of uncertainty of the ‘agent’ - who is assumed to be ‘the agent’? - may differentiate the usage in educational administration and school management from that in politics and public administration.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 個人論文
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Individual Paper
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢 = The Journal of Educational Administration Graduate School of Education, The University of Tokyo

巻 39, p. 29-60, 発行日 2019-10-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421980
書誌レコードID
識別子タイプ NCID
関連識別子 AA1220520X
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科学校開発政策コース
出版者別名
Department of School Improvement and Education Policy Studies, Graduate School of Education The University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 11:04:28.682822
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3