WEKO3
アイテム
日本語の使役構文における意味と構文の関わり : 韓国語の使役構文との対照を通して
https://doi.org/10.15083/00016491
https://doi.org/10.15083/000164912af84d5a-46fb-4741-83f2-de3e58323e28
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-05-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本語の使役構文における意味と構文の関わり : 韓国語の使役構文との対照を通して | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 使役構文 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 指示 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 許可 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 意味の希薄化 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 再分析 | |||||
主題Scheme | Other | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00016491 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
全, 相律
× 全, 相律 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper aims to explain differences in the interpretations of causative constructions in Japanese through an examination of their syntactic contexts and a comparison with Korean causative constructions. It was pointed out that there are certain “co-occurring patterns” in Japanese causatives as opposed to “replacing patterns” in Korean causatives. That is, in Japanese, co-occurring auxiliary verbs play an important role to distinguish the meaning of causative constructions such as instruction (or true causative) and permission, whereas in Korean, replacing the adverbial connective ending -ge with -dolog plays such a role. By adopting these perspectives, we obtained new typological insights into the relationship between causative constructions and their interpretations. | |||||
書誌情報 |
言語情報科学 巻 13, p. 17-32, 発行日 2015-03-01 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13478931 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11831019 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院総合文化研究科言語情報科学専攻 | |||||
出版者別名 | ||||||
Graduate School of Arts and Sciences, the University of Tokyo |