ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 123 情報学環・学際情報学府
  2. 10 情報学環
  3. 東京大学大学院情報学環紀要 情報学研究
  4. 100
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院情報学環紀要 情報学研究
  4. 100

研究業績とは何(であるべき)か?

https://doi.org/10.15083/0002000142
https://doi.org/10.15083/0002000142
83850943-a88a-4c64-a442-06b5e63985ed
名前 / ファイル ライセンス アクション
100_2.pdf 100_2.pdf (1.3MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-05-24
タイトル
タイトル 研究業績とは何(であるべき)か?
言語 ja
タイトル
タイトル How is (or Should) the Performance of Academic Researchers (be) Evaluated?
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 業績評価
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 定量評価
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 定性評価
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ライデン声明
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学際組織
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Evaluation of Research Products
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Quantitative Evaluation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Qualitatative Evaluation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Leiden Manifesto
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Interdisciplinarity
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/0002000142
ID登録タイプ JaLC
著者 佐倉, 統

× 佐倉, 統

ja 佐倉, 統
東京大学
理化学研究所

en Sakura, Osamu
The University of Tokyo
RIKEN

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 東京大学大学院情報学環
著者所属
言語 ja
著者所属 理化学研究所革新知能統合研究センター
著者所属
言語 en
著者所属 Interfaculty Initiative in Information Studies, the University of Tokyo
著者所属
言語 en
著者所属 RIKEN Center for Advanced Intelligence Research Project (AIP)
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The philosophy and methods of evaluating outcomes of research activities differ widely across the academic fields. Formerly, these evaluation frameworks were based on each research field scenario, but recently, quantitative measures have become popular and are being applied across various disciplines. The frequently applied measures are, for example, Science Citation Index for articles, Impact Factor for academic journals, and h-index for the individual research. Although these quantitative indices are helpful to visualize the dynamics of the production process of scientific knowledge, they are inappropriate measures for evaluating the “excellence” of individual researchers and academic journals because the variances are too large. In addition, the citation data mainly cover articles published in academic journals; thus, evaluating the achievements in the form of books, such as textbooks and monographs, is difficult. Therefore, applying these indices is inappropriate for researchers who put priorities in publishing studies on specific fields such as humanities. Nevertheless, conspicuous misuse of these quantitative measures has been increasing, and they have been applied as criteria in personnel evaluations, such as hiring and promotion, especially in recent years. / The Leiden Manifesto, published in Nature in 2015, summarizes the problems with quantitative measures and proposes 10 principles on how research achievements should be evaluated. It states that the qualitative approach should take the main role in the evaluation, whereas the quantitative measures should be used as supplementary. Moreover, the evaluation should consider the characteristics of each field. This present study introduces four principles among the 10, which are particularly important for interdisciplinary research and education organizations. Furthermore, it reconfirms the necessity of multidimensional measures in the evaluation of interdisciplinary achievements. / The evaluation of research performance is a dialog between academic and public society. It is not only a reflection of the academic researchers’ desire or the requests from the public. A research evaluation is a communication between different values of both parties, and therefore, difficulties to a certain degree are inevitable. Those who are in the midst of this evaluation process, especially the younger academicians, should not accept only one of the assessment measures, but rather seek a compromise between the two to overcome the underlying issue.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 教員研究論文
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Faculty Papers
言語 en
書誌情報 ja : 情報学研究 : 学環 : 東京大学大学院情報学環紀要

巻 100, p. 1-18, 発行日 2021-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880697X
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 21878056
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12032633
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院情報学環
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-05-24 08:03:46.413646
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3