Item type |
テクニカルレポート / Technical Report(1) |
公開日 |
2023-03-13 |
タイトル |
|
|
タイトル |
子どものための哲学(P4wC)を通じた社会的包摂の思想と実践 : 大阪市西成区「こどもの里」をフィールドとして |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
The thought and practice of Social inclusion through Philosophy for/with Children Field : Kodomo no Sato in Nishinari-Osaka |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Philosophy for/with Children |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
the Rights of the Child |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Documentation |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Social Inclusion/transclusion |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Voice |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
子どものための哲学 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
子どもの権利 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ドキュメンテーション |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会的包摂/トランスクルージョン |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
声 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 |
|
資源タイプ |
working paper |
著者 |
片山, 嵐大郎
後藤, 美乃理
寺道, 亮信
小波津, 義嵩
|
著者所属 |
|
|
言語 |
ja |
|
値 |
東京大学 |
著者所属 |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Graduate School of Education, The University of Tokyo |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This paper examines the thought and practice of philosophy for/with children (P4wC: called Sato-Tetsu in Sato) conducted as action research at Kodomo no Sato (children’s Village: Sato), a non-profit organization located in Nishinari-ku, Osaka City, since July 2021. Nishinari-ku is an urban poor community in Japan. Sato has provided children with a playground since 1977. And now Sato also socially supports children as a foster parent and provides childcare counseling for parents and an emergency shelter. Sato is based on the Rights of the Child. Now, Sato aims at the relationship with children and the community, for example,‘the right of Setting up or joining groups’ and ‘the right of Sharing thoughts freely’ (UNICEF 1989). Therefore we focused on the potential of P4wC to be a community of inquiry and started P4wC practices at Sato where adults and children apply themselves to the same question and share the same right to speak. We research this practice from three perspectives. First, we discuss interaction between the practice and documentation. Second, we note Agamben’s concepts of ‘pensiero’ (thought) and ‘Voce’ (voice) and discuss the political potential of cooperative thinking in Sato-Tetsu. Finally, we show the potential of Sato-tetsu to reorganize social inclusion to transclusion (Biesta 2019). |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 東京大学大学院教育学研究科附属発達保育実践政策学センター若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー
en : The Center for Early Childhood Development, Education and Policy Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo Project Working Papers
巻 2,
p. 78-94,
発行日 2023-01-31
|
出版者 |
|
|
出版者 |
東京大学大学院教育学研究科附属発達保育実践政策学センター(Cedep) |
|
言語 |
ja |
出版者 |
|
|
出版者 |
The Center for Early Childhood Development, Education and Policy Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo |
|
言語 |
en |