ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学教育学部紀要
  4. 34
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学教育学部紀要
  3. 34

認知的複雑性の測度に関する多面的検討

https://doi.org/10.15083/00029699
https://doi.org/10.15083/00029699
1ee1579c-8f67-4617-9235-0b1fa211d482
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000126041.pdf KJ00000126041.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-03-23
タイトル
タイトル 認知的複雑性の測度に関する多面的検討
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00029699
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Aspects of the Measurements of Cognitive Complexity : Historical and Theoretical Review
著者 山口, 陽弘

× 山口, 陽弘

WEKO 65087

山口, 陽弘

Search repository
久野, 雅樹

× 久野, 雅樹

WEKO 65088

久野, 雅樹

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65089
姓名 Yamaguchi, Akihiro
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65090
姓名 Hisano, Masaki
著者所属
著者所属 東京大学教育心理学研究室
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Cognitive complexity has been one of the important variables (constructs) which describe personality structure since 1950s (e. g. Bieri, 1955). The concept has its origin in G. A. Kelly's personal construct psychology and is thought to represent the degree of multidimensionality to which an individual person recognizes others. Though numerous studies on cognitive complexity have been accumulated using mainly correlational methods, the results were often inconsistent and controvertible. These days, the efforts have been made to resolve the problematic situation from several view points, which include application of recent cognitive perspectives, re-examination of Kelly's own ideas, etc. The purpose of this paper is to review the historical development of the concept of cognitive conplexity and to explore a unified view which settles contradictions in many studies. First, we reconsider Kelly's own theories about the measurement of cognitive complexity and point their significance of the present day. Next, while examining controversies about personality traits, which have critical importance to discuss cognitive complexity, we consider the influence Mischel et al.'s situationistic approach gave to the research of cognitive complexity. Finally, we make several points about the ways to resolve contradictive studies, and show some suggestions of our preliminary studies.
書誌情報 東京大学教育学部紀要

巻 34, p. 279-299, 発行日 1995-02-28
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04957849
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00162021
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 141.51
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 141.93
出版者
出版者 東京大学教育学部
出版者別名
The Faculty of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 15:57:17.177896
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3