WEKO3
アイテム
教師の実践的思考様式に関する研究 (2) : 思考過程の質的検討を中心に
https://doi.org/10.15083/00029758
https://doi.org/10.15083/000297588d5f0d4d-5267-41c7-86c1-6b70201e8ef3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000126121.pdf (2.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-03-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教師の実践的思考様式に関する研究 (2) : 思考過程の質的検討を中心に | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00029758 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Practical Thinking Styles of Teachers--A Lesson of Descriptive Inquiry on Thought Processes | |||||
著者 |
佐藤, 学
× 佐藤, 学× 秋田, 喜代美× 岩川, 直樹× 吉村, 敏之 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 65246 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | Sato, Manabu | |||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 65247 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | Akita, Kiyomi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 65248 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | Iwakawa, Naoki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 65249 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | Yoshimura, Toshiyuki | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学学校教育学研究室 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 日本学術振興会 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper presents practical thinking styles which six expert teachers display in monitoring a videotape of science teaching. Three issues are taken into consideration. First, through describing their thought processes, we inquire the rhetorics which the thoughtful practitioners use. Next, the concept of pedagogical expertise is examined. In accord with uncertainty and complexity of teaching situation, pedagogical expertise should be regarded as of being complicated. Finally, we rethink such conceptions as context of generating practical knowledge, function of pedagogical content knowledge and role of case method in teacher education, in order to promote further research on teachers' practical thinking. | |||||
書誌情報 |
東京大学教育学部紀要 巻 31, p. 183-200, 発行日 1992-03-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04957849 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00162021 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 370 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 373.7 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 374.35 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学教育学部 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Faculty of Education, University of Tokyo |