WEKO3
アイテム
教師の実践的思考様式に関する研究(1) : 熟練教師と初任教師のモニタリングの比較を中心に
https://doi.org/10.15083/00029775
https://doi.org/10.15083/00029775adec8525-7504-4c2f-88d0-bda41ab8f05e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-03-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教師の実践的思考様式に関する研究(1) : 熟練教師と初任教師のモニタリングの比較を中心に | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00029775 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Partical Thinking Styles of Teachers: Comparing Experts' Monitoring Processes with Novices | |||||
著者 |
佐藤, 学
× 佐藤, 学× 岩川, 直樹× 秋田, 喜代美 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 65295 | |||||
姓名 | Sato, Manabu | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 65296 | |||||
姓名 | Iwakawa, Naoki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 65297 | |||||
姓名 | Akita, Kiyomi | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学学校教育学研究室 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学教育心理学研究室 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | It is well known that expert teachers form and use elaborate practical knowledge and thinking styles in their teaching. This paper illuminates five expert teachers' and five novice teachers' practical thinking in on-line (thinking aloud) and off-line (writing report) monitoring. Through comparing the experts' thought processes with novices, our research comes to a conclusion that the practical thinking styles of expert teachers are characterized as the following five features: (1) impromptu thinking in teaching, (2) active, sensitive and deliberative involvement in an ill-structured situation, (3) multiple view points to probe and to detect a practical problem, (4) contextualized thinking in pedagogical reasoning, and (5) problem framing and reframing strategy in a context. The result offers several implications for rethinking the concept of teaching expertise. | |||||
書誌情報 |
東京大学教育学部紀要 巻 30, p. 177-198, 発行日 1991-03-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04957849 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00162021 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 373.7 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 374.35 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学教育学部 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Faculty of Education, University of Tokyo |