ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学教育学部紀要
  4. 30
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学教育学部紀要
  3. 30

教師の実践的思考様式に関する研究(1) : 熟練教師と初任教師のモニタリングの比較を中心に

https://doi.org/10.15083/00029775
https://doi.org/10.15083/00029775
adec8525-7504-4c2f-88d0-bda41ab8f05e
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000126003.pdf KJ00000126003.pdf (2.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-03-23
タイトル
タイトル 教師の実践的思考様式に関する研究(1) : 熟練教師と初任教師のモニタリングの比較を中心に
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00029775
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Partical Thinking Styles of Teachers: Comparing Experts' Monitoring Processes with Novices
著者 佐藤, 学

× 佐藤, 学

WEKO 65292

佐藤, 学

Search repository
岩川, 直樹

× 岩川, 直樹

WEKO 65293

岩川, 直樹

Search repository
秋田, 喜代美

× 秋田, 喜代美

WEKO 65294

秋田, 喜代美

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65295
姓名 Sato, Manabu
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65296
姓名 Iwakawa, Naoki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 65297
姓名 Akita, Kiyomi
著者所属
著者所属 東京大学学校教育学研究室
著者所属
著者所属 東京大学教育心理学研究室
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 It is well known that expert teachers form and use elaborate practical knowledge and thinking styles in their teaching. This paper illuminates five expert teachers' and five novice teachers' practical thinking in on-line (thinking aloud) and off-line (writing report) monitoring. Through comparing the experts' thought processes with novices, our research comes to a conclusion that the practical thinking styles of expert teachers are characterized as the following five features: (1) impromptu thinking in teaching, (2) active, sensitive and deliberative involvement in an ill-structured situation, (3) multiple view points to probe and to detect a practical problem, (4) contextualized thinking in pedagogical reasoning, and (5) problem framing and reframing strategy in a context. The result offers several implications for rethinking the concept of teaching expertise.
書誌情報 東京大学教育学部紀要

巻 30, p. 177-198, 発行日 1991-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04957849
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00162021
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 373.7
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 374.35
出版者
出版者 東京大学教育学部
出版者別名
The Faculty of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 15:55:18.824611
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3