WEKO3
アイテム
習熟度別学級編成の社会学 : 社会的構成過程序説
https://doi.org/10.15083/00029826
https://doi.org/10.15083/00029826866eaa1b-af47-457c-86a4-717856db6953
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-03-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 習熟度別学級編成の社会学 : 社会的構成過程序説 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00029826 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Social Construction of Ability Grouping--A Sociological Consideration | |||||
著者 |
菊地, 栄治
× 菊地, 栄治 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 65444 | |||||
姓名 | KIKUCHI, Eiji | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学教育社会学研究室 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Ability grouping (Syujukudobetsu-gakkyuhensei) can be considered to be tracking as organizational structure. So we should explain the processes in which it is socially constructed. This paper presents a tentative framework, including both school context (esp. ability variance of student body) and some within-school processes (ie. teachers' culture and decision-making processes). Three kinds of surveys lead some findings as follows : (i) School context cannot explain the construction of ability grouping in significant way. (ii) Teachers' culture in a senior high school can promote/prevent the construction, although further elaboration is necessary. (iii) Banding (ability grouping with broader scope) tends to be preferred as the efficient means in many 'second-best' schools. (iv) And a headteache can play an important role in introducing ability grouping (esp. banding). | |||||
書誌情報 |
東京大学教育学部紀要 巻 27, p. 239-248, 発行日 1988-02-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04957849 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00162021 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 374.1 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学教育学部 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Faculty of Education, University of Tokyo |