WEKO3
アイテム
性格検査への項目反応モデルの適用
https://doi.org/10.15083/00029828
https://doi.org/10.15083/00029828ed39a4e7-a132-48e4-9d54-164b2fd7431a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-03-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 性格検査への項目反応モデルの適用 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00029828 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | An Application of Item Response Model to the Personality Tests | |||||
著者 |
井上, 俊哉
× 井上, 俊哉 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 65448 | |||||
姓名 | Inoue, Shunya | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 教育情報科学研究室 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 性格検査の結果の処理に, 従来行なわれてきた古典テスト・モデルにかわって項目反応モデルを適用することを試みた。その結果, 向性と抑うつ性の2つの特性に関して, モデルの適用によって, 古典テスト・モデルでは得ることのできなかった以下の利点が得られることが明らかになった。(1)項目パラメタ値が推定された。この値を利用することによって, 実施する項目に依存しない被験者特性値をもとめることができる。(2)情報関数を利用することにより, 検査の精度を個人ごとに評価できる。(3)重視する特性値の範囲での精度を落とさないで項目を減らすことができる。一方, 得られた結果の妥当性の吟味, 異なる項目を受験した被験者の結果の等化の問題, モデルへのデータの当てはまりの細かい検討など, 多くのことが課題として残された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | It has been known that Item Response Models are very useful to be applied to practical tests for their features. And researchers have done lots of work about the application of these models in the fields of ability or aptitude tests. But so far, there are few studies on personality tests. This research tries to apply 2 parameter logistic model, one of the Item Response Models, to the scale of sociability and depressiveness. First, item characteristic parameters were estimated in each scale. And by using information function, accuracy of each scale is evaluated as the function of subject's score. Then, at the limited level of character, the items included in each scale are reduced without spoiling the accuracy of estimated scores. | |||||
書誌情報 |
東京大学教育学部紀要 巻 27, p. 259-269, 発行日 1988-02-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04957849 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00162021 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 141.93 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学教育学部 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Faculty of Education, University of Tokyo |