ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 52
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 52

国語科と英語科におけるメタ文法授業のアクションリサーチ

https://doi.org/10.15083/00031088
https://doi.org/10.15083/00031088
30deca6f-dc6d-48ea-b5dc-599b176b3117
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_52_26.pdf edu_52_26.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-07-29
タイトル
タイトル 国語科と英語科におけるメタ文法授業のアクションリサーチ
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00031088
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル A Collaborative Action Research of Japanese and English Language Departments for Meta-Grammatical Lessons
著者 秋田, 喜代美

× 秋田, 喜代美

WEKO 68563

秋田, 喜代美

Search repository
藤江, 康彦

× 藤江, 康彦

WEKO 68564

藤江, 康彦

Search repository
斎藤, 兆史

× 斎藤, 兆史

WEKO 68565

斎藤, 兆史

Search repository
藤森, 千尋

× 藤森, 千尋

WEKO 68566

藤森, 千尋

Search repository
三瓶, ゆき

× 三瓶, ゆき

WEKO 68567

三瓶, ゆき

Search repository
王, 林鋒

× 王, 林鋒

WEKO 68568

王, 林鋒

Search repository
柾木, 貴之

× 柾木, 貴之

WEKO 68569

柾木, 貴之

Search repository
濱田, 秀行

× 濱田, 秀行

WEKO 68570

濱田, 秀行

Search repository
越智, 豊

× 越智, 豊

WEKO 68571

越智, 豊

Search repository
田宮, 裕子

× 田宮, 裕子

WEKO 68572

田宮, 裕子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68573
姓名 Akita, Kiyomi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68574
姓名 Fujie, Yasuhiko
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68575
姓名 Saito, Yoshifumi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68576
姓名 Fujimori, Chihiro
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68577
姓名 Sanpei, Yuki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68578
姓名 Wang, Linfeng
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68579
姓名 Masaki, Takayuki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68580
姓名 Hamada, Hideyuki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68581
姓名 Ochi, Yutaka
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 68582
姓名 Tamiya, Yuko
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科教育心理学コース
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科教職開発コース
著者所属
著者所属 東京大学大学院教育学研究科教育内容開発コース
著者所属
著者所属 東京大学大学院総合文化研究科
著者所属
著者所属 群馬大学教育学部
著者所属
著者所属 東京大学教育学部附属中等教育学校英語科
著者所属
著者所属 東京大学教育学部附属中等教育学校国語科
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The present study examined the impact of newly designed lessons for both Japanese and English language classes. These lessons were designed in order to offer opportunities for students to notice the similarities and differences in grammatical structures of different languages in order to develop their meta-grammatical awareness. Two kinds of lessons were newly designed for English language classes and Chinese classic literature classes taught in Japanese classes, and were used to teach 5th-year secondary school students in three classes. A pretest and a posttest were conducted to measure their grammatical knowledge of Japanese and English as well as meta-linguistic knowledge. / Through the analysis of the processes of the classroom discourse during the newly designed lessons, students’ comments about the lessons, and the change between pre-and post-test scores, we examined the effects of students ’ meta-grammatical abilities. The results showed that the students improved scores of all three types of knowledge and that the three types of knowledge correlated with one another. In addition, qualitative sampling analyses that focused on students with poor meta-grammatical knowledge implied that they acquired a means of noticing language rules meta-cognitively in their own ways and improved their cognitive work through meta-grammatical lessons.
書誌情報 東京大学大学院教育学研究科紀要

巻 52, p. 337-366, 発行日 2013-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
出版者別名
The Graduate School of Education, University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 12:18:03.844141
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3