WEKO3
アイテム
国語科と英語科におけるメタ文法授業のアクションリサーチ
https://doi.org/10.15083/00031088
https://doi.org/10.15083/0003108830deca6f-dc6d-48ea-b5dc-599b176b3117
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-07-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 国語科と英語科におけるメタ文法授業のアクションリサーチ | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031088 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Collaborative Action Research of Japanese and English Language Departments for Meta-Grammatical Lessons | |||||
著者 |
秋田, 喜代美
× 秋田, 喜代美× 藤江, 康彦× 斎藤, 兆史× 藤森, 千尋× 三瓶, ゆき× 王, 林鋒× 柾木, 貴之× 濱田, 秀行× 越智, 豊× 田宮, 裕子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68573 | |||||
姓名 | Akita, Kiyomi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68574 | |||||
姓名 | Fujie, Yasuhiko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68575 | |||||
姓名 | Saito, Yoshifumi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68576 | |||||
姓名 | Fujimori, Chihiro | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68577 | |||||
姓名 | Sanpei, Yuki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68578 | |||||
姓名 | Wang, Linfeng | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68579 | |||||
姓名 | Masaki, Takayuki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68580 | |||||
姓名 | Hamada, Hideyuki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68581 | |||||
姓名 | Ochi, Yutaka | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68582 | |||||
姓名 | Tamiya, Yuko | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科教育心理学コース | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科教職開発コース | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科教育内容開発コース | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院総合文化研究科 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 群馬大学教育学部 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学教育学部附属中等教育学校英語科 | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学教育学部附属中等教育学校国語科 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study examined the impact of newly designed lessons for both Japanese and English language classes. These lessons were designed in order to offer opportunities for students to notice the similarities and differences in grammatical structures of different languages in order to develop their meta-grammatical awareness. Two kinds of lessons were newly designed for English language classes and Chinese classic literature classes taught in Japanese classes, and were used to teach 5th-year secondary school students in three classes. A pretest and a posttest were conducted to measure their grammatical knowledge of Japanese and English as well as meta-linguistic knowledge. / Through the analysis of the processes of the classroom discourse during the newly designed lessons, students’ comments about the lessons, and the change between pre-and post-test scores, we examined the effects of students ’ meta-grammatical abilities. The results showed that the students improved scores of all three types of knowledge and that the three types of knowledge correlated with one another. In addition, qualitative sampling analyses that focused on students with poor meta-grammatical knowledge implied that they acquired a means of noticing language rules meta-cognitively in their own ways and improved their cognitive work through meta-grammatical lessons. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 52, p. 337-366, 発行日 2013-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Graduate School of Education, University of Tokyo |