WEKO3
アイテム
日本の理科教育における予想と実験を中心とした教授法の系譜 : 概念変化研究の知見に基づいて
https://doi.org/10.15083/00031143
https://doi.org/10.15083/000311436468ac54-c5d2-4a9b-aa77-7b72f9dac374
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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edu_51_38.pdf (1.7 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2012-04-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本の理科教育における予想と実験を中心とした教授法の系譜 : 概念変化研究の知見に基づいて | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031143 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The History of Prediction and Experiment Instruction in Japan : An analysis on based on Conceptual Change Research | |||||
著者 |
齊藤, 萌木
× 齊藤, 萌木 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 68747 | |||||
姓名 | Saito, Moegi | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学発教育支援コンソーシアム推進機構 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The goal of this paper is to clarify conditions of learning environment that support learners to change their folk knowledge into scientific understanding. This research is a prerequisite for presenting a model of successful intentional conceptual change in the classroom. To achieve this goal, this paper examines arguments of Heiji Oikawa and Isaburo Kanbe. They assumed that predicting the outcome of experiments before experiments is useful for learners'successful conceptual change. Comparing their ideas with knowledge from research on conceptual change, this paper has revealed that cumulative and collaborative processes of prediction-experiment can meet the conditions necessary for fostering conceptual change of learners. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 51, p. 459-466, 発行日 2012-03-10 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |