WEKO3
アイテム
子どもの物語理解における感情理解 : 探索的推論の視点から
https://doi.org/10.15083/00031238
https://doi.org/10.15083/0003123849025fa7-d128-41ec-8652-16882656f21a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_48_22.pdf (1.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-11-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 子どもの物語理解における感情理解 : 探索的推論の視点から | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031238 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Children's understanding the emotional states of characters in narratives : A search inference perspective | |||||
著者 |
上原, 友紀子
× 上原, 友紀子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 122885 | |||||
姓名 | UEHARA, Yukiko | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科教育創発学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We can construe the emotional states of fictional characters from narrative text. Some research has shown that even young children can perform this operation. However, the cognitive processes by which children and adults come to understand the emotional states of characters have not been compared empirically. This research aimed at examining how children differ from adults in their interpretation of the emotional states of fictitious characters. I focused on “search inference” performed in narrative reading. In this study, two kinds of search inference were defined: situation-based and perspective-based. The results revealed that the difference between a child and an adult in understanding a character's emotional state depends on whether search inference is performed. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 48, p. 257-265, 発行日 2009-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |