WEKO3
アイテム
教育的思考の論理 : 「ウィトゲンシュタインのパラドクス」をてがかりに
https://doi.org/10.15083/00031259
https://doi.org/10.15083/00031259078f02d2-75be-4fff-842e-f8cb75bccef2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00005390246.pdf (1.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-11-06 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教育的思考の論理 : 「ウィトゲンシュタインのパラドクス」をてがかりに | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031259 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Logic of Educational Thought : an Analysis of the Discussion on 'Wittgenstein's Paradox' | |||||
著者 |
渡邊, 福太郎
× 渡邊, 福太郎 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 122933 | |||||
姓名 | WATANABE, Fukutaro | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科教育学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study focuses on how 'Wittgenstein's Paradox', in the sense of what S. A. Kripke introduced, is interpreted in discussions of education. From the educational point of view, this paradox seems to raise a serious problem of our child's 'otherness'. Reconstructing and reconfirming what Wittgenstein thought in his text, however, this 'problem'turns out to be mere a pseudo-problem made from educational, causal explanation itself. After resolving this pseudo-problem, finally, what Wittgenstein says 'form of life (Lebensform)'is relocated not as a goal but as a ground of our education. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 47, p. 31-39, 発行日 2008-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |