WEKO3
アイテム
順序性のある特徴集合としての価値志向性尺度 : 一次元的階層性の集合論的解釈
https://doi.org/10.15083/00031641
https://doi.org/10.15083/000316414200a373-1a93-40b8-8685-221fd144769a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-01-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 順序性のある特徴集合としての価値志向性尺度 : 一次元的階層性の集合論的解釈 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031641 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Value-Intention Scale as ordered sets of features : Set theoretic interpretations of unidimensional hierarchy | |||||
著者 |
酒井, 恵子
× 酒井, 恵子× 山口, 陽弘 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 70044 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | Sakai, Keiko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 70045 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | Yamaguchi, Akihiro | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院教育学研究科, 教育心理学コース | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 日本学術振興会特別研究員 : 東京大学大学院教育学研究科教育心理学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Item response theory was applied to Value-Intention Scale which we had been developing onthe basis of Spranger's (1966) theory of six types of values (theoretical, economic, aesthetic, religious, social and political). In each of the six subscales corresponding to the six values, we could find a triad of items whose characteristic curves were steep and parallel owing to difference of difficulty level. We descrived such triads as unidimensional hierarchical. When a triad is unidimensional hierarchical, a member showing higher difficulty level is supposed to contain content which is harder to perform. To clarify the content which had determined the difficulty level of each item of the triads, we examined the individual subjects'explanations for the responses to the triads. The qualitative analysis exhibited that each triad could be represented by lineary ordered sets of features, and the items showing higher difficulty level were nested by the items showing lower difficulty level. These nested structures suggest developmental processes of six types of value-intention. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 37, p. 217-230, 発行日 1997-12-12 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 370 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 140.7 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題 | 141.93 | |||||
主題Scheme | NDC | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
The Graduate School of Education, University of Tokyo |