WEKO3
アイテム
<共同研究>最高裁教育判例における教師像の展開 : 学テ判決と「君が代」処分違法判決をつなぐもの
https://doi.org/10.15083/00031765
https://doi.org/10.15083/00031765e1cec4fb-1a55-4ddd-9dd0-2007a346a72c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
eac032009.pdf (2.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-01-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | <共同研究>最高裁教育判例における教師像の展開 : 学テ判決と「君が代」処分違法判決をつなぐもの | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031765 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | <Collaborative Research>The Conception of Teachers in Supreme Court School Cases and Their Freedom : Consequences of Recognizing Educational Process as "Personal Interaction" | |||||
著者 |
西原, 博史
× 西原, 博史× 佐藤, 晋平× 葛西, 耕介× 福嶋, 尚子× 安原, 陽平 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 70359 | |||||
姓名 | Nishihara, Hiroshi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 70360 | |||||
姓名 | Sato, Shimpei | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 70361 | |||||
姓名 | Kasai, Kosuke | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 70362 | |||||
姓名 | Fukushima, Shoko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 70363 | |||||
姓名 | Yasuhara, Yohei | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 早稲田大学社会科学総合学術院 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 早稲田大学大学院社会科学研究科 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | While some Boards of Education have recently compelled teachers to stand up and sing the National Anthem at school ceremonies, Supreme Court of Japan revoked some severer disciplinary sanctions thereon on the ground of the teacher's personal freedom on 16th January 2012. These epoch-making judgments, however, have an ambivalent meaning to rights of teachers because the judgments also build upon the Court's own conception of educational process and the profession of teachers described in its fundamental school case decision in 1976. In this elaborated analysis of the case law, the Court's underlying conception of teachers proves to be personal (rather than professional), individual (rather than collective), and apolitical (rather than politically conscious) in its nature. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢 = The journal of Educational Administration Graduate School of Education, the University of Tokyo 巻 32, p. 113-180, 発行日 2012-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421980 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1220520X | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科学校開発政策コース | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | Department of School Improvement and Educational Policy Studies, Graduate School of Education The University of Tokyo |