ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 114 人文社会系研究科・文学部
  2. 60 現代文芸論
  3. れにくさ
  4. 4
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. れにくさ
  4. 4

エアリルとキャリバン : ラテン・アメリカにおけるシェイクスピア的人物の文化史への覚書

https://doi.org/10.15083/00037452
https://doi.org/10.15083/00037452
91874bd5-ecef-4c41-b3de-beb2c10a5550
名前 / ファイル ライセンス アクション
reny004010.pdf reny004010.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-05-01
タイトル
タイトル エアリルとキャリバン : ラテン・アメリカにおけるシェイクスピア的人物の文化史への覚書
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00037452
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Ariel and Caliban : Notes towards a Discussion of Cultural History of Shakespearean Characters in Latin America
著者 大橋, 洋一

× 大橋, 洋一

WEKO 88663

大橋, 洋一

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 88664
姓名 Ohashi, Yoichi
著者所属
著者所属 東京大学大学院人文社会系研究科
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Ariel and Caliban, an invisible fairy and a monstrous creature in Shakespeare’s The Tempest, played highly important roles in the Latin American cultural history: these two dramatis personae have provided an allegorical key to understand the New World’s historically specific cultural status vis-à-vis European metropolitan cultures. This essay or what may best be described as some preparatory note tries to trace back the well-trodden path of symbolic changes from Ariel to Caliban, reconsidering their vicissitudes of interpretations and finding out those intricacies and ambiguities which refuse any kinds of recapitulations. Edward W. Said’s overview of this cultural history reveals unwittingly some obvious but often neglected importance of Ariel, who, as a collaborator of colonization as well as a creator of independent movements, remains one of the central representations of the intellectuals. Rob Nixon’s now notorious essay, a highly devastating criticism of the present-day third world culture and society, can be easily refuted by the discursive strategy with which he attacked the postcolonial rewritings of Caliban, those rewritings which have, according to Nixon, failed to encounter any objective correlatives in their real politics. Jonathan Goldberg’s marvelous queer reading opened up some critical space in which we can reconsider two advocates, Rodó, an author of Ariel and Retamar, a Cuban critic of the collection of essays Caliban. In each discourse Ariel and Caliban get intermingled, crossed and interchangeable, making boon companions instead of opponents in their cultural resistance. Rodó’s antidemocratic vision and Retamar’s notorious homophobia, two targets of postmodern theoretical attacks, turn out to be some voice of their own situation of historical crisis if they can be put within their original contexts. Any detailed analysis of Ariel and Caliban will reveal that their hitherto conventional images are not sustained only to leave us enigmatic queer monsters for further explorations.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 特集 ラテン文学
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
書誌情報 れにくさ : 現代文芸論研究室論集

巻 4, p. 58-73, 発行日 2013-03-29
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1243121X
出版者
出版者 現代文芸論研究室
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 14:24:16.717509
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3