WEKO3
アイテム
小学校教師が用いる活動移行時のストラテジーの再整理 : 教室談話における指示発話のフェイス配慮に着目して
https://doi.org/10.15083/00076420
https://doi.org/10.15083/00076420a9e30755-ad73-4f92-8e58-822dffa28cea
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_57_20.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-12-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校教師が用いる活動移行時のストラテジーの再整理 : 教室談話における指示発話のフェイス配慮に着目して | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00076420 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Making adjustment Strategies from Politeness Theory to apply to Teacher’s Directions in Primary School : Focusing on Face-support in Classroom Discourse | |||||
著者 |
川島, 哲
× 川島, 哲 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 152792 | |||||
姓名 | KAWASHIMA, Satoshi | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科教育心理学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | “Teachers’ directions” help students move from one activity to another, thereby structuring a lesson. To better understand teachers’ directions, the model and strategies presented in Politeness Theory were applied to a first-grade classroom, during four lessons. Using discourse analysis, the diverse strategies adopted by teachers when giving directions were classified into five categories: “hiding the teacher’s authority”, “reducing the teacher’s authority”, “showing the teacher’s authority”, “lessening social distance between the teacher and students”, and “lightening the burden of directions”. Discussions showed that some of the Face-supports can be observed only in classroom discourse and the teacher’s behavior against her students was expressed as the strategies for face-support. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 57, p. 231-240, 発行日 2018-03-29 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |