ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 114 人文社会系研究科・文学部
  2. 26 言語学研究室
  3. 東京大学言語学論集
  4. 41
  5. TULIP
  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学言語学論集
  4. 41
  5. TULIP

チェコ語の所有文における所有と規範 :「学校がある」をめぐって

https://doi.org/10.15083/00078577
https://doi.org/10.15083/00078577
80d70758-9d86-4371-8a5e-21f50a6f9892
名前 / ファイル ライセンス アクション
ggr041001.pdf ggr041001.pdf (942.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-10-23
タイトル
タイトル チェコ語の所有文における所有と規範 :「学校がある」をめぐって
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 チェコ語
キーワード
主題Scheme Other
主題 所有文
キーワード
主題Scheme Other
主題 フレーム
キーワード
主題Scheme Other
主題 規範
キーワード
主題Scheme Other
主題 格率
キーワード
主題Scheme Other
主題 Czech
キーワード
主題Scheme Other
主題 possessive sentence
キーワード
主題Scheme Other
主題 frame
キーワード
主題Scheme Other
主題 norm
キーワード
主題Scheme Other
主題 maxim
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/00078577
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル
その他のタイトル Possession and Norm in the Czech Possessive Sentence: An Analysis of Mám školu“ I have school”
著者 浅岡, 健志朗

× 浅岡, 健志朗

WEKO 158709

浅岡, 健志朗

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 158710
姓名 ASAOKA, Kenshiro
著者所属
著者所属 東京大学大学院
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 チェコ語のHAVE型所有動詞 mít を中心とする他動詞文(所有文)は、主語に「私」、目的語に「学校」をとった形式で、「(今日)私は学校がある」に相当する、典型的な所有権関係からはかけ離れた意味を表す。本稿は、この種の所有文が表す意味を「主語の指示対象が、目的語によって喚起されるフレームに含まれる(一連の)出来事に、何らかの規範に鑑みて、参与するべきであるという関係」として分析する。例えば主語「私」が学生の場合、「私」が目的語「学校」のフレームに含まれる一連の出来事(登校する、授業を受ける等)に、〈学生は登校日には学校に行かなければならない〉という規範に鑑みて、参与するべきであるという関係が成立していることが表現される。自ら設定した決まり(格率)が関わる事例、目的語が固有名詞であるような事例についても同様の分析を行うことができる。この種の所有文の事例はモーダルとしての動詞 mít の用法「~すべきだ」と連続的に位置づけられる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the Czech language, the transitive sentence with the HAVE-type possessive verb mít as its head can express the meaning equivalent to that of I have school, a meaning quite different from the prototypical sense of ownership. The present paper describes this type of possessive sentence as denoting a relationship between the subject referent (X) and a series of events (Y) included in the semantic frame evoked by the object noun phrase, specifically a relationship where X ought to participate in Y, in view of some kind of norm. For instance, if the subject I is a student, the sentence refers to the relationship where I ought to participate in a series of events included in the semantic frame evoked by the object school (e.g. go to school, attend classes), in view of the norm that a student should go to school on a school day. The same analysis applies to cases where a rule set by the subject referent (maxim) is involved and where the object noun phrase is a proper noun. Furthermore, it is suggested that possessive sentences of this type and the modal use of the verb mít share a number of properties, forming a gradation.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文 Articles
書誌情報 東京大学言語学論集 = Tokyo University linguistic papers (TULIP)

巻 41, 号 TULIP, p. 1-13, 発行日 2019-09-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13458663
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10148796
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部言語学研究室
出版者別名
Department of Linguistics, Graduate School of Humanities and Sociology, Faculty of Letters, The University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 11:38:07.444593
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3