WEKO3
アイテム
チェコ語の所有文における所有と規範 :「学校がある」をめぐって
https://doi.org/10.15083/00078577
https://doi.org/10.15083/0007857780d70758-9d86-4371-8a5e-21f50a6f9892
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-10-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | チェコ語の所有文における所有と規範 :「学校がある」をめぐって | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チェコ語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 所有文 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フレーム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 規範 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 格率 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Czech | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | possessive sentence | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | frame | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | norm | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | maxim | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00078577 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Possession and Norm in the Czech Possessive Sentence: An Analysis of Mám školu“ I have school” | |||||
著者 |
浅岡, 健志朗
× 浅岡, 健志朗 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 158710 | |||||
姓名 | ASAOKA, Kenshiro | |||||
著者所属 | ||||||
著者所属 | 東京大学大学院 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | チェコ語のHAVE型所有動詞 mít を中心とする他動詞文(所有文)は、主語に「私」、目的語に「学校」をとった形式で、「(今日)私は学校がある」に相当する、典型的な所有権関係からはかけ離れた意味を表す。本稿は、この種の所有文が表す意味を「主語の指示対象が、目的語によって喚起されるフレームに含まれる(一連の)出来事に、何らかの規範に鑑みて、参与するべきであるという関係」として分析する。例えば主語「私」が学生の場合、「私」が目的語「学校」のフレームに含まれる一連の出来事(登校する、授業を受ける等)に、〈学生は登校日には学校に行かなければならない〉という規範に鑑みて、参与するべきであるという関係が成立していることが表現される。自ら設定した決まり(格率)が関わる事例、目的語が固有名詞であるような事例についても同様の分析を行うことができる。この種の所有文の事例はモーダルとしての動詞 mít の用法「~すべきだ」と連続的に位置づけられる。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the Czech language, the transitive sentence with the HAVE-type possessive verb mít as its head can express the meaning equivalent to that of I have school, a meaning quite different from the prototypical sense of ownership. The present paper describes this type of possessive sentence as denoting a relationship between the subject referent (X) and a series of events (Y) included in the semantic frame evoked by the object noun phrase, specifically a relationship where X ought to participate in Y, in view of some kind of norm. For instance, if the subject I is a student, the sentence refers to the relationship where I ought to participate in a series of events included in the semantic frame evoked by the object school (e.g. go to school, attend classes), in view of the norm that a student should go to school on a school day. The same analysis applies to cases where a rule set by the subject referent (maxim) is involved and where the object noun phrase is a proper noun. Furthermore, it is suggested that possessive sentences of this type and the modal use of the verb mít share a number of properties, forming a gradation. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 Articles | |||||
書誌情報 |
東京大学言語学論集 = Tokyo University linguistic papers (TULIP) 巻 41, 号 TULIP, p. 1-13, 発行日 2019-09-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13458663 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10148796 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部言語学研究室 | |||||
出版者別名 | ||||||
Department of Linguistics, Graduate School of Humanities and Sociology, Faculty of Letters, The University of Tokyo |