WEKO3
アイテム
現代の「貧困」はどのように語られてきたのか : 雑誌記事タイトルの計量テキスト分析を通して
https://doi.org/10.15083/00079209
https://doi.org/10.15083/00079209c65e5ad0-3a47-4162-8590-f96ce941018d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_59_31.pdf (1.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-05-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 現代の「貧困」はどのように語られてきたのか : 雑誌記事タイトルの計量テキスト分析を通して | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00079209 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | How “Poverty” Has Been Discussed in Modern Japan : From the Quantitative Text Analysis of Magazine Article Titles | |||||
著者 |
田中, 祐児
× 田中, 祐児 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 161323 | |||||
姓名 | TANAKA, Yuji | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科比較教育社会学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The aim of this paper is to clarify the transition of “poverty” discourse in modern Japan since 1986 by quantitative text analysis of magazine article titles. The temporal differences in the discourse of poverty are examined by correspondence analysis. The discourse is classified into four groups consequently: Group I (from 1986 to 1991 and from 1996 to 2005), Group Ⅱ (from 1992 to 1995), Group Ⅲ (from 2006 to 2009), and Group Ⅳ (since 2010). As a result of the quantitative text analysis of each period, it is found that each group has different views on poverty. Specifically, poverty in modern Japan has gradually been discussed with seriousness since 2006. Furthermore, these changes of the discourse correspond to those in the relative poverty rate in Japan. |
|||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 59, p. 327-337, 発行日 2020-03-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | Graduate School of Education, The University of Tokyo |