ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  4. 62
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 東京大学大学院教育学研究科紀要
  3. 62

思考の教育における性向(thinking disposition)への着目 : 理論的系譜と国内への展開

https://doi.org/10.15083/0002007414
https://doi.org/10.15083/0002007414
b82e8efc-585a-4faf-9314-03588be5a7e7
名前 / ファイル ライセンス アクション
edu_62_046.pdf edu_62_046.pdf (396.5KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-19
タイトル
タイトル 思考の教育における性向(thinking disposition)への着目 : 理論的系譜と国内への展開
言語 ja
タイトル
タイトル Consideration of Dispositions in the Education of Thinking : Theoretical Background and Research Trends in Japan
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15083/0002007414
ID登録タイプ JaLC
著者 豊島, まり絵

× 豊島, まり絵

ja 豊島, まり絵
東京大学

en TOYOSHIMA, Marie
The University of Tokyo

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 教職開発コース
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the education of thinking, the development of dispositions in addition to abilities is considered important. This study examined the theoretical background of thinking dispositions in terms of their role, meaning, and educational methods. Research trends in Japan were also reviewed. The analysis revealed that the major theories shared the view that dispositions orientate thinking and can be acquired and developed. However, significant differences were found in terms of the elements of dispositions, perceptions of universality and their relationship to abilities and skills. Most studies dealing with dispositions in Japan used psychological methods in the context of critical thinking. It should be noted that there is little discussion on the meaning and nature of the concept of thinking dispositions. This suggests a need and potential for research to consider the socio-cultural aspects of thinking dispositions.
言語 en
書誌情報 ja : 東京大学大学院教育学研究科紀要
en : Bulletin of the Graduate School of Education, the University of Tokyo

巻 62, p. 525-536, 発行日 2023-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13421050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10516641
出版者
出版者 東京大学大学院教育学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Education, The University of Tokyo
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-04-19 08:03:02.166781
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3