WEKO3
アイテム
学習者の理解状況とモニタリング能力の定量的診断法の提案 : 認知診断モデルと信号検出理論に基づく数理的アプローチ
http://hdl.handle.net/2261/0002008022
http://hdl.handle.net/2261/0002008022e9f512c0-0057-4bd3-86e8-1cc1b74de690
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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CASEER00811.pdf (1.6MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2023-10-16 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学習者の理解状況とモニタリング能力の定量的診断法の提案 : 認知診断モデルと信号検出理論に基づく数理的アプローチ | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Proposal of Assessment Tools for Students’ Understanding and Monitoring Ability : Mathematical Approach Based on Cognitive Diagnostic Models and Signal Detection Theory | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Cognitive Diagnostic Models | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Signal Detection Theory | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Understanding | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Monitoring Ability | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Educational Assessment | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
佐宗, 駿
× 佐宗, 駿
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著者所属 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
値 | 東京大学 | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | The University of Tokyo | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Demand for diagnostic assessment of students' understanding and monitoring ability has rapidly increased, while the methodological difficulty remains in how to assess them quantitatively. This study proposed a two-step diagnosis procedure to assess students' understanding and monitoring ability based on two psychometric models: cognitive diagnostic models and signal detection theory. The proposed approach was applied to an educational test that includes responses for confidence level in answering each item. The empirical analysis demonstrated that even students who attained the identical raw score could show substantially different strengths and weaknesses in each aspect of the understanding. Furthermore, this study revealed that there are students who have high scores but low monitoring ability, as well as students who have low scores but high monitoring ability. Results from the two-step diagnosis procedure have much potential to improve daily students' learning and schoolteachers' instruction. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2022年度若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
書誌情報 |
ja : 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要 巻 8, p. 147-162, 発行日 2023-07-31 |
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出版者 | ||||||||||
出版者 | 東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者別名 | ||||||||||
値 | Center for Advanced School Education and Evidence-Based Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo |