ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 30 紀要・部局刊行物
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 8
  1. 119 教育学研究科・教育学部
  2. 51 学校教育高度化・効果検証センター
  3. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要
  4. 8

学習者の理解状況とモニタリング能力の定量的診断法の提案 : 認知診断モデルと信号検出理論に基づく数理的アプローチ

http://hdl.handle.net/2261/0002008022
http://hdl.handle.net/2261/0002008022
e9f512c0-0057-4bd3-86e8-1cc1b74de690
名前 / ファイル ライセンス アクション
CASEER00811.pdf CASEER00811.pdf (1.6MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-10-16
タイトル
タイトル 学習者の理解状況とモニタリング能力の定量的診断法の提案 : 認知診断モデルと信号検出理論に基づく数理的アプローチ
言語 ja
タイトル
タイトル Proposal of Assessment Tools for Students’ Understanding and Monitoring Ability : Mathematical Approach Based on Cognitive Diagnostic Models and Signal Detection Theory
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Cognitive Diagnostic Models
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Signal Detection Theory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Understanding
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Monitoring Ability
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Educational Assessment
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 佐宗, 駿

× 佐宗, 駿

ja 佐宗, 駿
東京大学

en SASO, Shun
The University of Tokyo

Search repository
著者所属
言語 ja
著者所属 東京大学
著者所属
言語 en
著者所属 The University of Tokyo
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Demand for diagnostic assessment of students' understanding and monitoring ability has rapidly increased, while the methodological difficulty remains in how to assess them quantitatively. This study proposed a two-step diagnosis procedure to assess students' understanding and monitoring ability based on two psychometric models: cognitive diagnostic models and signal detection theory. The proposed approach was applied to an educational test that includes responses for confidence level in answering each item. The empirical analysis demonstrated that even students who attained the identical raw score could show substantially different strengths and weaknesses in each aspect of the understanding. Furthermore, this study revealed that there are students who have high scores but low monitoring ability, as well as students who have low scores but high monitoring ability. Results from the two-step diagnosis procedure have much potential to improve daily students' learning and schoolteachers' instruction.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2022年度若手研究者育成プロジェクト採択者ワーキングペーパー
言語 ja
書誌情報 ja : 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要

巻 8, p. 147-162, 発行日 2023-07-31
出版者
出版者 東京大学院教育研究科附属学校教育高度化 ・効果検証センター
言語 ja
出版者別名
Center for Advanced School Education and Evidence-Based Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-10-16 08:03:44.761263
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3