WEKO3
アイテム
「運動の法則」の協同学習における領域知識の影響
https://doi.org/10.15083/00031197
https://doi.org/10.15083/0003119732c7d145-5d08-4bd6-a399-09bd481c4bd8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
edu_49_20.pdf (1.3 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-04-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「運動の法則」の協同学習における領域知識の影響 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15083/00031197 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The acquisition of conceptual knowledge of the laws of motion through collaborative learning: The influence of domain-specific knowledge | |||||
著者 |
小林, 寛子
× 小林, 寛子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 122775 | |||||
姓名 | KOBAYASHI, Hiroko | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院教育学研究科教育心理学コース | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study investigated the influence of students'domain-specific knowledge on the acquisition of conceptual knowledge of the laws of motion through collaborative learning. Individual pre-tests were administered to 36 eighth-grade students to establish their existing knowledge of the laws of motion. On the basis of their pre-test responses, the students holding wrong knowledge were placed in one of three intervention conditions: groups holding correct knowledge, groups holding different wrong knowledge, or groups holding similar wrong knowledge. The students worked in their groups on a task designed to obtain the counterevidence, and were subsequently post-tested. The pattern pre-post test change revealed that greatest advance among students in groups holding correct knowledge. Dialogue analysis showed the impact of domain-specific knowledge to be attributable to interpretations of the counterevidence. | |||||
書誌情報 |
東京大学大学院教育学研究科紀要 巻 49, p. 217-226, 発行日 2010-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13421050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10516641 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京大学大学院教育学研究科 | |||||
出版者別名 | ||||||
値 | The Graduate School of Education, University of Tokyo |